Geprezen door de New York Times als een “briljante harpist”, klinkt de harp als nooit tevoren wanneer Remy van Kesteren (1989) speelt. Toen Remy vijf jaar oud was en betoverd werd door het geluid van het instrument in een tuin, wist hij meteen dat dat het was. Hij ontwikkelde zich tot een internationaal bekende harpist, won allerlei prijzen en wedstrijden, waaronder in 2013 het grootste internationale harpconcours ter wereld in de Verenigde Staten en speelde in concertzalen over de hele wereld. Maar toen Remy 25 werd, wist hij: dit is het niet. Niet meer. Niet helemaal.
© Johan Kramer
Dit besef leidde in 2016, het jaar dat hij de Nederlandse Muziekprijs won, tot “Tomorrow Eyes”, het genre-overschrijdende album met een aantal door Remy zelf gecomponeerde stukken dat werd uitgebracht door Universal Music/Deutsche Grammophon. Hij ging van spelen met wereldberoemde orkesten naar optredens in clubs en op popfestivals, solo, met zijn band en zijn Analogue Robot Orchestra. Hij wilde de grenzen van zijn instrument vinden en vervolgens oprekken. Daarom is hij de enige persoon ter wereld met een speciaal (mede door hemzelf) ontworpen en vervaardigde harp met 49 snaren: de Salvi Réus, gefinancierd door het Nationaal Muziekinstrumentenfonds. Ook paste hij andere technische elementen van zijn harp op dusdanige wijze aan dat harpbouwer Salvi deze nu bij het grootste deel van de nieuwe concertharpen over heeft genomen. Daarnaast ontwikkelde hij samen met instrumentenbouwer Joris Beets een nieuwe, veel toegankelijkere harp, de Harp-E, speciaal voor de kinderen van het Leerorkest. Voor hen werden reeds 300 harpen gecrowdfund, maar de harp is voor iedereen beschikbaar die een lagere (kosten)drempel wenst. Mensen kunnen een zelfbouwpakket bestellen en deze ‘IKEA’ harp met een inbussleutel in elkaar zetten.
Remy zoekt altijd naar manieren om de blik van zijn publiek te verruimen, door samenwerkingen aan te gaan met dans (Het Nationale Ballet in 2014 & 2017), film (Oscarwinnende regisseur Michael Dudok De Wit) en talloze muzikanten, waaronder singer-songwriter/DJ/producer Fink, die zijn album “Shadows” co-produceerde. Hij speelde voor 500.000 mensen tijdens de Night of the Proms tour, schreef harpconcerten en symfoniën voor orkesten, is artistiek leider van het Dutch Harp Festival, dat elke twee jaar wordt gehouden in TivoliVredenburg, soleerde in 2020 met het Koninklijk Concertgebouw Orkest en kreeg een eigen aflevering van Klokhuis waarin hij en zijn harp de hoofdrol speelden. Sinds 2020 is zijn bladmuziek in de vorm van songboeken voor iedereen verkrijgbaar. Sinds Remy zijn eigen weg is gegaan in 2016, is zijn muziek alleen al op Spotify meer dan 12 miljoen keer gestreamd in 182 verschillende landen.
In 2025 speelde Remy een succesvolle show op Eurosonic Noorderslag, en op 16 mei verscheen zijn nieuwe album: Leave What You Know, vol zelfgeschreven nummers met een who’s who aan gastvocalen.